Svendborg Havn administrerer i alt 9 kommunale havne i Svendborg Kommune, spændende fra trafikhavne til mindre bådebroer, hvor Svendborg Havn er den eneste trafikhavn.
Udover erhverv, er der også lystsejlere m.v. der anvender havnen.
1.2 Affaldshåndteringsplaner
Denne affaldshåndteringsplan er udarbejdet iht. vejledning om udarbejdelse af affaldsplaner
for modtagelse og håndtering af affald fra skibe fra Miljøstyrelsen.
Affaldshåndteringsplanen er udfærdiget, så den kan anvendes til information af havnens brugere.
1.3 Lovgrundlag
Der er benyttet følgende lovgrundlag til udarbejdelsen af nærværende affaldshåndteringsplan:
1.4 Ansvarlig i havnen
Havneadministrationen er på vegne af Svendborg Kommune, ansvarlig for udarbejdelsen af
en affaldshåndteringsplan der omfatter den enkelte havn.
Havnemester Christian Steffensen er ansvarlig for affaldsordningernes gennemførelse og
vedligeholdelse.
2.1 Formål med modtageordning
Med udarbejdelsen af denne affaldshåndteringsplan samt den løbende etablering og vedligeholdelse af modtageordninger for affald, ønsker Havneadministrationen sammen med
Svendborg Kommune at medvirke til, at der opnås en positiv miljømæssig effekt gennem
en forsvarlig håndtering af skibenes affald.
Ved at gøre affaldshåndteringen så smidig som mulig for skibe der anløber danske havne,
kan dette være et bidrag til målet om at nedbringe forureningen af havmiljøet.
2.2 Beskrivelse af modtageordninger.
Ved havnen er der etableret en "Miljøstation", hvor der er opstillet materiel til de nedenfor nævnte affaldstyper. Affaldet skal sorteres i de fraktioner, der er beskrevet og som fremgår
af skiltningen på stedet.
Der sorteres i følgende affaldstyper:
Øvrigt affald henvises til Svendborg Gæstehavn. Fastliggere henvises i øvrigt til bortskaffelse
via affaldsordning på hjemmeadressen eller på en af Vand & Affalds genbrugsstationer.
Affaldet skal sorteres i de fraktioner, der er beskrevet og som fremgår af skiltningen på stedet.
Ordningerne er beskrevet nærmere i "Bilag 1 - Affaldstyper og modtageordninger".
Placering af de enkelte modtageordninger er vist på "Bilag 2 - Kort med placering af affaldsordninger".
Hvis der er vanskeligheder i forbindelse med aflevering af affald, f.eks. manglende kapacitet,
skal klagen rettes til havnemesteren. Klageren skal udfylde en speciel formular som er vedhæftet som "Bilag 3 - Klageformular for affaldsordninger". Formularen kan også udleveres på
havnekontoret.
Formularen skal udfyldes og returneres til havnekontoret. Havnekontoret sørger for at sende
formularen til Kommunalbestyrelsen og med kopi til Miljøstyrelsen.
Ordningerne kan gratis benyttes af fartøjer, der har fast plads i havnen eller af gæstesejlere
som har betalt havneafgift. Se mere under afsnit "2. 4 Afgift"
2.3 Målsætning 2023-2028
Affaldsordningerne er gennemgået i forbindelse med udarbejdelsen af denne plan, og det
skønnes ikke, at der er behov for væsentlige ændringer.
2.4 Afgift
For ordningen gælder "No-Special-Fee" princippet, dvs. at ordningerne er gratis for skibe
der betaler skibsafgift.
Havnen, er dog berettiget til at kræve særskilt betaling, hvis et eller flere af følgende punkter er opfyldt:
2.5 Inddragelse af havnens brugere
Forslaget til affaldshåndteringsplan har været sendt i 3 ugers høringsperiode ved følgende
parter:
Der har ikke været nogen bemærkninger til planen.
Der er planlagt løbende konsultationer med brugerne af havnen i forbindelse med de årlige
brugerudvalgsmøder. Der holdes i alt 2 årlige møder, men emnet indgår fast på det møde
der er i efteråret - og her vil driften af affaldsordningerne blive vendt med havnens brugere.
2.6 Ikrafttrædelse
Disse regler træder i kraft i foråret 2023 og erstatter tidligere udsendte bestemmelser.
Affaldshåndteringsplanen er fremsendt til endelig godkendelse ved Miljøstyrelsen i 2023.
Det viste kort er en mini-udgave af det kort der vil være at finde ved selve havnen, og som viser placering af nødvendige faciliteter, herunder også affaldsordninger.